Odling av rörflen, även på torvjord/myrodlingar 2024 och framåt

Vad gäller inför ansökan av jordbruksstöd vid odling av rörflen 2024?
Rörflen som med sitt stora rotsystem verkar kunna skapa kolsänka även på torvjordar.
Vårskörd för att få en råvara till djurströ, gratis torkat av naturen.
Grödkoder?
OK att slå av på hösten och bärga på våren, alt slå och bärga på våren?
Vilka olika typer av stöd kan fås? Summor?
Är det ok att ta in nya arealer i systemet? Fält som inte brukats på några år men som nu restaureras och sätts i produktion igen?
Cecilia Wahlberg Roslund

Kommentarer

  • Hej Cecilia!

    Tack för din fråga. När det gäller frågor om villkoren för att söka jordbrukarstöd och vad som gäller för dig så ska du kontakta din länsstyrelse. Du når dem på tel. 0771-67 00 00 (välj alternativ 2 eller vänta kvar i tonvalet). Om du bor i Västernorrland ringer du istället 0611-34 90 70.

    Öppettider: helgfria vardagar kl. 8-16.
    Maria Kundtjänst