odling av blommor, grönsaker, bär och potatis.

Måste man ha tillstånd för att odla blommor, grönsaker, bär eller potatis på friland och växthus till liten andel, om man inte är ekologisk och säljer från trädgårdslandet genom företag? Och hur funkar det med primärproduktion när det gäller ovanstående "varor", när måste man anmäla att man har primärproduktion.
Samt en fråga om arrende, om det är så att man kan arrendera en bit åkermark och skulle vilja vissa detta med ett arrende, hur ska man upprätta detta och finns det några krav gällande arrende,när det gäller SAM-ansökan och liknande?

Kommentarer

  • Hej Sara!

    För frågor som rör livsmedel får jag be dig att du vänder dig till Livsmedelsverket. När det gäller anmälan för primärproduktion är det din länsstyrelse som kan svara på när du behöver göra en anmälan. Kontrollera också med din kommun om du som primärproducent behöver anmäla verksamheten till dem.

    När det gäller arrendekontrakt så kan vi inte heller hjälpa dig, det är en överenskommelse mellan dig och den du arrenderar av. Vi har inte heller några mallar på arrendekontrakt hos Jordbruksverket.

    För frågor som gäller din SAM-ansökan får du vända dig till din länsstyrelse.