Vad räknas som aktiv jordbrukare?

Uppdaterar mina kunskaper inför årets SAM. Jag kan inte förstå villkoren för att få de stöd som jag fått tidigare.
Jag har inte 36ha eller mer än 50de.
Har dock fått gårdsstöd och nötstöd för mer än 5000euro.
Har reglerna ändrats ?

Klistrar in nedan från er webb:

"Du måste vara aktiv jordbrukare
För att få det här stödet utbetalt måste du uppfylla minst ett av de krav som finns för att du ska räknas som aktiv jordbrukare:

  • Du ska ha mer än 36 hektar jordbruksmark totalt i din SAM‑ansökan.
  • Du ska ha mer än 50 djurenheter totalt i din SAM‑ansökan.
  • Du ska ha fått max 5 000 euro utbetalt i så kallade direktstöd för föregående år.
  • Du kommer att få max 5 000 euro utbetalt i så kallade direktstöd innevarande år."
Leif

Kommentarer

  • Hej,

    Jag förstår att det ser lite konstigt ut att man skulle vara mer aktiv som jordbrukare om man får mindre än 5 000 euro i stöd än om man får över 5 000 euro. Regelverket där kan verka lite krångligt men i praktiken fungerar det så här. Du behöver uppfylla ett av de krav som är listade för att direkt räknas som aktiv.
    • Du ska ha mer än 36 hektar jordbruksmark totalt i din SAM‑ansökan.
    • Du ska ha mer än 50 djurenheter totalt i din SAM‑ansökan.
    • Du ska ha fått max 5 000 euro utbetalt i så kallade direktstöd för föregående år.
    • Du kommer att få max 5 000 euro utbetalt i så kallade direktstöd innevarande år."
    Om det är så att du inte uppfyller något av de kraven, vilket du ju inte gör om jag förstår dig rätt, kan länsstyrelsen välja att begära att du ska visa på annat sätt att du är aktiv. Vill du höra med dem hur de tänker i ditt fall kan du kontakta din länsstyrelse.

    Detta är ingen förändring mot hur det var förra året.
    Lasse Kundtjänst
  • Tråkigt med en kundtjänstmedarbetare som svarar så ledlåtande på högst befogad fråga!!!!
    "Regelverket kan verka krångligt", inte alls krångligt men MYCKET konstigt regelverk!!

    Förklara hur en lantbrukare som har 35 hektar jordbruksmark och 49 djurenheter i sin SAMansökan, men samtidigt har fått och får mer än 5000 euro i direktstöd INTE är en aktiv jordbrukare enligt jordbruksverkets definition utan enligt er måste bevisa att man är aktiv för länsstyrelsen.
    Samtidigt räknas en "jordbrukare" med 5 hektar 0 djurenheter och som fått 300 euro i direktstöd som aktiv lantbrukare!!
    Alltså enligt jordbruksverket är det bara de pyttesmå och stora som är aktiva lantbrukare.
    Jag trodde i min enfald att ni skrivit fel och menade att man MINST skulle fått 5000 euro, men tydligen inte enligt Lasse på Jordbruksverket...

    Antingen har jordbruksverket skrivit fel på sin hemsida och de har medarbetare som inte behärskar betydelsen av olika ord i det svenska språket eller så behövs det en ordentlig förklaring från jordbruksverket på vad de egentligen menar med AKTIV Lantbrukare!!

    Stina
  • Hej,

    Jag ber om ursäkt det var verkligen inte meningen att vara nedlåtande.

    Jag håller helt med om att det blir konstigt att man är mer aktiv när man får mindre stöd. Det vore ju precis som du säger mer logiskt att du är mer aktiv om fått mer än 5 000 euro i stöd.
    Regeln gällande aktiv lantbrukare ser dock ut precis så som vi beskriver den på webben och det är en regel som finns i hela EU.

    Länsstyrelsen som hanterar ansökningarna väljer om de vill ta in något extra underlag som styrker att man är aktiv för de som hamnar i den gruppen. De kan också välja att se på de uppgifter de redan har om lantbrukaren för att göra den bedömningen. Det gör att inte alla som hamnar i den gruppen behöver skicka in något extra underlag.

    Jag hoppas det är förtydligar att det faktiskt är så regeln är utformad. Jag förstår att du inte tycker det är en bra regel. Skulle det vara så att du har frågor om tillämpningen i ett enskilt fall kan du kontakta din länsstyrelse som hanterar din ansökan.

    Lasse Kundtjänst