Vad räknas som aktiv jordbrukare?

Uppdaterar mina kunskaper inför årets SAM. Jag kan inte förstå villkoren för att få de stöd som jag fått tidigare.
Jag har inte 36ha eller mer än 50de.
Har dock fått gårdsstöd och nötstöd för mer än 5000euro.
Har reglerna ändrats ?

Klistrar in nedan från er webb:

"Du måste vara aktiv jordbrukare
För att få det här stödet utbetalt måste du uppfylla minst ett av de krav som finns för att du ska räknas som aktiv jordbrukare:

  • Du ska ha mer än 36 hektar jordbruksmark totalt i din SAM‑ansökan.
  • Du ska ha mer än 50 djurenheter totalt i din SAM‑ansökan.
  • Du ska ha fått max 5 000 euro utbetalt i så kallade direktstöd för föregående år.
  • Du kommer att få max 5 000 euro utbetalt i så kallade direktstöd innevarande år."
Leif

Kommentarer

  • Hej,

    Jag förstår att det ser lite konstigt ut att man skulle vara mer aktiv som jordbrukare om man får mindre än 5 000 euro i stöd än om man får över 5 000 euro. Regelverket där kan verka lite krångligt men i praktiken fungerar det så här. Du behöver uppfylla ett av de krav som är listade för att direkt räknas som aktiv.
    • Du ska ha mer än 36 hektar jordbruksmark totalt i din SAM‑ansökan.
    • Du ska ha mer än 50 djurenheter totalt i din SAM‑ansökan.
    • Du ska ha fått max 5 000 euro utbetalt i så kallade direktstöd för föregående år.
    • Du kommer att få max 5 000 euro utbetalt i så kallade direktstöd innevarande år."
    Om det är så att du inte uppfyller något av de kraven, vilket du ju inte gör om jag förstår dig rätt, kan länsstyrelsen välja att begära att du ska visa på annat sätt att du är aktiv. Vill du höra med dem hur de tänker i ditt fall kan du kontakta din länsstyrelse.

    Detta är ingen förändring mot hur det var förra året.
    Lasse Kundtjänst