Nosring på ko

Hej, vi var på ett kosläpp i helgen och noterade då att en ko hade en nosring. Efter lite googling så fann jag olika produkter för att stävja oönskat diande, men alla dessa ringar hade skruvar och gick inte igenom några mjukdelar hos djuret. Hur ser lagarna och reglerna ut kring detta? Får man ”pierca” en ko och sätta in en nosring eller måste det sitta så att den inte går in igenom några mjukdelar, dvs med exempelvis fjädring eller tumskruv?
Christopher Bergdahl

Kommentarer

  • Hej Christopher!

    Att sätta en nosring i näsan som innebär att man penetrerar vävnad är ett operativt ingrepp. Operativa ingrepp regleras i 4 kap 2 § djurskyddslagen (2018:1192) där anges bland annat att det är förbjudet att göra operativa ingrepp på djur i andra fall än när det är befogat av veterinärmedicinska skäl. Operativa ingrepp ska göras under bedövning. Av 5 kap. 2 § Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd (SJVFS 2023:19) om djurhälsopersonal framgår vilka operativa ingrepp en veterinär får utföra utan att det är befogat av veterinärmedicinska skäl, där anges bland annat att sätta nosring på tjur.

    Det som du beskriver, att sätta fast en nosring på en ko utan att penetrera vävnad, är således inte ett operativt ingrepp och är därmed tillåtet. Dock gäller djurskyddslagens (2018:1192) grundläggande krav bland annat om att djur ska behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande.

    Djurskyddsbestämmelserna hittar du på vår hemsida: https://jordbruksverket.se/djur/personal-inom-djurens-halso--och-sjukvard/veterinara-forfattningshandboken

    Svaret kommer från djurvälfärdsenheten.

    Sara Kundtjänst
  • Tack för ditt svar, dock så tror jag att den ko jag såg hade vävnaden penetrerad, men då förstår jag det som att det kan finnas skäl till detta, rent veterinärtekniskt? Eller en nosring kanske inte faller in under detta? Jag har bild på kon i fråga men vill helst inte bifoga den här på forumet.
    Christopher
  • Hej Christopher!

    Det låter klokt. Jag tänker att du skulle kunna fortsätta konversationen direkt med vår djurvälfärdsenhet istället. Mejla dem på: djurvalfard@jordbruksverket.se så hjälper de dig vidare den vägen - och så avgör du själv om du vill skicka med bilden där som ytterligare förtydligande av din fråga.
    Anna Kundtjänst