Miljöytor -samansökan 2023

Hej kundtjänst,
Har fyllt i min sam-ansökan 2023. Då får jag en varning att det inte finns tillräckligt med Miljöytor i ansökan. Vad är en miljöyta vad kan den bestå av ? Grödkoder etc ?

MVH  Christer

Kommentarer

  • Hej Christer!

    Tack för din fråga.

    Miljöytor är ett av de så kallade grundkraven. Du som omfattas av krav på miljö­ytor ska ha miljö­ytor på minst 4 procent av din åker­mark. Genom att uppfylla villkoret bidrar du till att skapa livs­miljöer för vilda djur och växter i land­skap där det finns mycket åker­mark.

    På de ytor som du använder som miljö­ytor får du inte odla grödor för produktion, använda växt­skydds­medel eller gödsel. Du kan ha bevuxen träda, blommande träda, bevuxen fältkant, blommande fältkant och grön­gödslings­gröda som miljö­yta.

    Du kan läsa mer om grundvillkoren och miljöytor på Jordbruksverkets webbplats

    Svaret kommer från länsstyrelsen.
    Emma Kundtjänst