Måste vi förbruka ett öronnummer när vi får en dödfödd kalv?

Förstår inte hur vi ska rapportera i cdb:n om vi inte öppnar en ny födsel och därmed förbrukar fyra öronmärken? Mvh Anders
anders karlsson

Kommentarer

  • Hej Anders!

    Kalvar som dör inom 20 dagar behöver inte märkas. Om en kalv är omärkt behöver den inte rapporteras till CDB, men om den hunnit blivit märkt ska den rapporteras till CDB oavsett när den dör.

    Du kan om du vill, registrera att en moder fått en dödfödd kalv. Om du rapporterar på CDB-internet bockar du i "Dödfödd" vid födelseregistrering, lämnar tomt vid individnummer på kalven och fyller i de andra uppgifterna såsom datum, ras, kön och moder.

    Sara Kundtjänst