Märkning av foder

Hej,
I hjälptexterna på Jordbruksverkets hemsida om Märkning av foder står det följande:

Jag tolkar detta som att man ska ange datumformatet DD/MM/ÅÅ för både ”Bäst före” och ”Sista användningsdag”.

När man läser artikel 17 (1.d) i Förordning 767/2009 står det att man ska ange:
”Bäst före …” följt av en månadsangivelse”

Detta tyder på att datumformatet för ”bäst före” kanske borde vara MM/ÅÅ.

Står det korrekt i er hjälptext? Är det ok att använda datumformat DD/MM/ÅÅ för ”bäst före”?

Tack på förhand för ett förtydligande.

Vänliga hälsningar
Maria

Kommentarer

  • Hej Maria!

    Det går bra att använda DD/MM/ÅÅ för bäst före datum, minimikravet på bäst före datum är MM/ÅÅ.
    Roger Kundtjänst