Lösdrivande hobbyhöns

Min granne har hobby höns som släpps ut de trivs i min trädgård, men jag vill inte ha dom hos mig, han begriper inte detta trots otaliga tillsägelser, nu när det är fågelinfluensa ska dom inte vara inhägnade då, hoppas på svar.
Ps. Har pratat med miljö o hälsa
Men de menar att vi bör lösa detta skälva
Bor i tättbeygt område i Kållered Mölndals stad å
Mvh
Kristina Green

kristina53@outlook.com

Kommentarer

  • Hej Kristina!

    Just nu är det skyddsnivå 2 i Sverige, med anledning av fågelinfluensan. Den som håller hobbyhöns ska hålla de inhägnade och mat och vatten ska ges inomhus eller under tak.

    Du har gjort rätt som vänt dig till kommunens miljökontor, då det är de som har tillsynen om det är ett miljöproblem med att hönsen springer fritt.

    När det gäller fågelinfluensan så ska du vända dig till din länsstyrelse. Det är de som har den tillsynskontrollen.

    Här kan du läsa mer om fågelinfluensa.

    Sara Kundtjänst