Läkemedel

Fick höra att er journal för läkemedelbehandling inte längre gäller. Var hittar jag en till nya bestämmelser anpassad journal?
Göran Källgren

Kommentarer

  • Hej Göran!

    Bestämmelserna om vad du som djurhållare ska registrera i samband med läkemedelsbehandlingar finns både i en förordning från EU (EU:s förordning 2019/6) och i våra föreskrifter och allmänna råd om veterinärs ordination av läkemedel, djurhållares registrering av uppgifter samt operativa ingrepp som djurhållare får utföra (D 35).

    Sammanfattningsvis ska du registrera följande uppgifter:
    • Datum då läkemedlet först administrerades till djuren.
    • Läkemedlets namn.
    • Mängden administrerat läkemedel.
    • Namn eller företagsnamn och stadigvarande adress eller säte för leverantören.
    • Bevis på förvärv av det läkemedel de använder.
    • Identifiering av det djur eller den grupp djur som behandlats.
    • Den förskrivande veterinärens namn och kontaktuppgifter, i tillämpliga fall.
    • Karenstid, även om karenstiden är noll.
    • Behandlingstidens längd.
    • Diagnos eller annan orsak till behandlingen.
    • Klockslag för behandlingen.

    Vi har inga bestämmelser om på vilket sätt du ska registrera dessa uppgifter – du kan göra det antingen på papper eller elektroniskt. Du kan även registrera uppgifterna genom att spara den information som en veterinär ska lämna till djurhållaren vid behandling med läkemedel (behandlingsbeviset), förutsatt att den informationen innehåller alla uppgifter som listas ovan.

    EU:s förordning hittar du här och D 35 hittar du här.

    Svaret kommer från Internationella frågor och djurhälsopersonalenheten

    Marie Kundtjänst