Kurs att hantera råttgift

Kan man gå kurs hos er för att hantera råttgift? Vad är det då som gäller?
Cajsa Lindgårdh

Kommentarer

  • Hej Cajsa!

    Tack för din fråga.

    För att få hantera råttgift så krävs det att du har utbildning i att använda växtskyddsmedel klass 1L. Du kan läsa mer om utbildningskrav för att använda växtskyddsmedel på vår webbplats.

    I vår utbildningsportal hittar du aktuella kurser som du kan anmäla dig till. Det är länsstyrelsen som anordnar kurserna så har du frågor om utbildningen så hittar du kontaktuppgifter i utbildningsportalen.

    När du gått kursen och fått din behörighet så beror det på i vilket syfte du ska använda råttgiftet för att veta vilken myndighet som du då behöver söka tillstånd hos.

    - Om syftet är att skydda andra platser än bostäder eller lokaler för allmänna ändamål så behöver du vända dig till Arbetsmiljöverket. Exempel på sådana platser, där användning av råttgift kräver tillstånd från Arbetsmiljöverket, är lagerlokaler, restaurangkök, fabriker och djurstallar dit allmänheten inte har tillträde.

    - Om syftet är att använda råttgiftet för att skydda bostäder eller lokaler för allmänna ändamål så behöver du istället vända dig till Folkhälsomyndigheten.

    - Den som yrkesmässigt använder råttgift kan därför behöva tillstånd från både Folkhälsomyndigheten och Arbetsmiljöverket.
    Emma Kundtjänst
  • Tusen tack för svar. Jag ska kolla vidare. Trevlig helg!
    Cajsa Lindgårdh