Köp av hund i Spanien

Jag ska köpa en hund av en privatperson i spanien och hunden och jag skall resa med bil till Sverige. HUnden skall inte användas till avel i Sverige och det är jag som kommer vara ägare, behöver det då göras anmälan om "anläggning"?
Allt om Rabiesvaccinering, hundens EU-pass och chipning är redan klart.
Anmälan till tullen skall jag göra när resdagen är bestämd.
Mats Berggren

Kommentarer

  • Hej Mats!

    För att resa med hund till Sverige från ett annat EU-land eller ett land med EU-villkor så är det följande regler:
    • Hunden ska vara id-märkt.
    • Hunden ska ha en giltig vaccination mot rabies.
    • Hunden får resa tidigast 21 dagar efter grundvaccination mot rabies.
    • Hunden ska ha ett EU-pass för sällskapsdjur (hundar som reser från länder med EU-villkor som inte utfärdar pass ska istället ha ett veterinärintyg).
    • Hunden ska anmälas hos tullen.
    • En hund som reser inom 5 dagar före eller efter sin ägare eller från länder med EU-villkor ska ha en djurägareförsäkran.
    De här införselreglerna gäller när du som är ägare reser tillsammans med hunden eller reser samma väg inom 5 dagar från hundens resa. Här kan du läsa mer om införselreglerna för hundar från ett land inom EU.

    Tullverkets webbplats kan du läsa mer om hur du anmäler ditt djur till tullen.
    Det finns inget krav på avmaskning. Om du misstänker att din hund kan ha blivit utsatt för dvärgbandmask så är det dock bra om du avmaskar den.

    Fler regler i vissa fall
    Det är andra införselregler till exempel om hunden reser utan sin ägare, om hunden ska byta ägare efter införseln eller om du reser med fler än 5 hundar. Du hittar information om reglerna på vår webbplats.
    Frida Kundtjänst