Kontroll foderanläggning sällskapsdjur

Hej! Vi säljer foder (ej färskfoder) och fodertillskott till sällskapsdjur samt fodertillskott till häst via e-handel. Vad är viktigast för oss att tänka på vid en inspektion. Vi hittade detta dokument (https://jordbruksverket.se/download/18.6f7de2ad17fd89702eb8916/1687330653132/Vagledning-foderleverantorer-tga.pdf) på 195 sidor som inte är särskilt specifikt för vår verksamhet. Finns det något som är mer specifikt? Hur vill ni att riskhantering (HACCP) ska se ut, hygien, reklamationer och märkning tex? Räcker det med att vi tex visar upp våra processer?
Malin

Kommentarer

  • Hej Malin.

    En HACCP-plan är inte ett krav för butiker som säljer foder. I samband med kontroll så kontrollerar vi bland annat spårbarhet, hygien och rengöringsrutiner, dokumentation och åtgärder avseende reklamationer och märkningsuppgifter på produkterna.

    Här finns mer information om att sälja foder i butik.
    Lena