Katten ska resa med en annan familjemedlem

Hej,
Jag står som ägare av katten, och det är jag som står på passet men min man ska resa med katten. Krävs det en fullmakt från mig?Om ja, måste man göra fullmakten hos Notarius Publicus/ advokatbyrå?

Den andra fråga gäller om, oavsett med vem reser katten, med ägaren eller en annan familjemedlem, det behövs tulldeklaration

Tack på förhand!

Dia

Kommentarer

  • Hej Dia!

    Tack för att du kontaktar oss. Kommer du resa inom 5 dagar från kattens resa?
    Maria Kundtjänst
  • Hej! Jag reser innan och katten med familjen efter 1 vecka.
    Dia
  • Hej Dia!

    Om din man reser med katten så behöver han också stå som ägare i passet så skriv in hans namn jämte ditt namn.

    Om han inte också står som ägare i passet och du reser mer än 5 dagar före eller efter katten så krävs andra regler för att resa. Dessa varierar också beroende på vart katten reser från.
    Frida Kundtjänst
  • Vad gäller då vid andra punkt, om familjemedlem reser med katten från Sverige till ett annat europeiskt land?
    Dia
  • Hej Dia!

    Reglerna för att resa med katt inom EU är gemensamma, men tänk på att alltid kontakta det land som katten ska resa till för att se så att det inte tillkommer fler regler än de som gäller när du reser från ett annat EU-land till Sverige.
    • Katten ska vara id-märkt.
    • Katten ska ha en giltig vaccination mot rabies.
    • Katten får resa tidigast 21 dagar efter grundvaccination mot rabies.
    • Katten ska ha ett EU-pass för sällskapsdjur (katter som reser från länder med EU-villkor som inte utfärdar pass ska istället ha ett veterinärintyg).
    • Katten ska vara besiktigad inom 48 timmar före resan av en officiell veterinär.
    • Katten ska ha intyget CANIS-FELIS-FERRETS-INTRA utfärdat av en officiell veterinär i TRACES.
    • Katten ska komma från enregistrerad anläggning.
    • Katten ska resa till en registrerad anläggning.
    • Katten ska transporteras av en registrerad transportör.
    • Katten ska anmälas hos tullen.

    De här införselreglerna gäller om katten reser utan sin ägare, om katten ska byta ägare efter införseln eller om du reser med fler än 5 katter. Här kan du läsa mer om införselreglerna för katter från ett land inom EU.

    Frida Kundtjänst