Katt

Hej, jag har precis skaffat innekatt och undrar om det är okej att lämna sin katt 10h om dagen?
Jag tänker att det är helt okej och inga konstigheter medans min sambo tycker det är jättesynd om katten och hemskt etc.. hon får mat på morgonen och även på eftermiddagen. Däremellan är det mycket lek och mys mellan 16:30 -22:00. Jag påstår att detta är okej medans min sambo inte tycker det. Vad anser ni ?
Jonathan

Kommentarer

  • Hej Jonathan

    Vi kan bara svara utifrån hur det är skrivet i djurskyddsreglerna. Ni som ägare är bäst lämpade att avgöra vad som är bra för just er katt.

    Katter är självständiga djur. De är inte flockdjur på samma sätt som till exempel hundar. Men även katter mår bra av att träffa både människor och andra djur.

    Du ska se till din katt minst 2 gånger per dag. Nyfödda, sjuka eller skadade katter ska du se till oftare.

    Du ska se till att din katt trivs i sin miljö, att den till exempel har en egen liggplats, möjlighet att klättra, klösa och vässa sina klor och att den har ställen att gömma sig på. För katter som alltid är inomhus är det särskilt viktigt att de blir aktiverade eller får någon annan typ av sysselsättning. De ska också få mental stimulans och möjlighet att tillgodose sina behov av att söka föda och jaga.
    Lotta Kundtjänst