Kantzoner, fältkanter

Kan en träda, kantzon, blommande fältkant stå oputsad för att öka tillgången av mat och skydd för det vilda?

Karl-Johan Brindbergs

Kommentarer

  • Hej Karl-Johan!

    Åkermark i träda och fältkanter är undantagna det årliga aktivitetskravet om marken var i produktion föregående år. Om marken var ur produktion även föregående år skall de slås efter brytdatumet för träda och fältkant (brytdatumet kan variera beroende på vilka stöd som söks).

    Men om du har trädor och fältkanter som odlas med en blandning av grödor som är särskilt anpassade för att gynna insekter, fåglar och vilt behöver de inte slås av. Med anpassade grödor avses till exempel vallfröblandning med blommande örter som rödklöver, vitklöver, cikoria och honungsört.

    Detta gäller även miljöytor inom grundvillkoret. Kravet på dessa marker är att de sköts på sådant sätt att grödan bibehålls.

    Svaret kommer från länsstyrelsen
    Anna Kundtjänst