Journalföring av nöt som flyttar mellan två anläggningar

Jag är helägare av en anläggning och delägare i en annan anläggning(PPN) De båda anläggningarna gränsar intill varandra och djuren på de båda anläggningarna kommer att växelvis beta båda anläggningarna tillsammans. Djuren har dessutom, på vissa ställen, möjlighet att flytta sig mellan anläggningarna under bete. Hur gör vi med journalföringen i detta fall?
Sven-Arne Helmersson

Kommentarer

  • Hej Sven-Arne!

    Är du registrerad som aktör på båda anläggningarna? Eller är du registrerad som aktör på den anläggning du är helägare på och någon annan på den som du är delägare på?
    Sara Kundtjänst
  • Jag är registrerad som ägare på den helägda och min son på den delägda.

    SAH
    Sven-Arne Helmersson
  • Hej Sven-Arne!

    I och med att ni är två olika aktörer på de olika anläggningarna så behöver ni rapportera in förflyttningarna så fort djuren flyttas mellan anläggningarna.

    Hur ni rapporterar in det beror på hur ni har valt att rapportera/journalföra:
    Om ni båda använder er av undantaget från journalföring så ska båda rapportera in till CDB (tillfälligt ute och tillfälligt inne). Samma sak när de flyttas tillbaka.

    Om ni använder er av journalföringen så ska ni notera förflyttningen i stalljournalerna samt att huvudanläggningen som djuren hålls på ska rapportera in tillfälligt ute i CDB. Samt tillfälligt inne när de går tillbaka.

    Undantag från journalföring:

    Sara Kundtjänst