Vad menas med att ha startat en jordbruksverksamhet när det gäller stöd till unga jordbrukare?

vad exakt menas med att ha startat jordbruksverksamhet? är det ett startat och registrerat företag eller räknas det att äga en jordbruksfastighet och uppfylla andra krav för tex gårdsstöd?
anna

Kommentarer

  • Hej Anna!

    Villkoret innebär i praktiken att man inte får ha bedrivit jordbruksverksamhet i sitt jordbruksföretag längre än fem år.

    Syftet är att underlätta för unga jordbrukare vars verksamhet är särskilt utsatt på grund av att den kanske fortfarande är i etableringsfasen. Är företaget bara formellt registrerat hos Bolagsverket och/eller man endast står som ägare till en jordbruksfastighet räknas det därför inte som att man har startat jordbruksföretaget om själva verksamheten inte har dragit igång.

    Har verksamheten dragit igång spelar det dock ingen roll hur stor eller liten den har varit.

    Om man har sökt direktstöd så räknas det som att man har startat från och med första året man beviljats jordbrukarstöd.

    Svaret kommer från process- och regelenheten
    Anna Kundtjänst