Jordbruksstöd.

Hej
Det florerar rykten om att det här med gårdsstöd skall göras om så att man inte bara kan logga in på internet längre och registrera grödor på skiften utan att man måste ha ett speciellt datorprogram som dessa uppgifter skall läggas in i och etcetera.

Ligger det någon sanning i dessa rykten eller är det enbart rykten och hur långt in i framtiden kan detta ligga?

Med vänliga hälsningar
Tommy

Kommentarer

  • Hej Tommy!

    Det är just nu inga förändringar på gång hur du ska ansöka om stödet. Däremot finns det nyheter hur uppföljning kommer ske:

    Vi använder regelbundet satellitbilder för att göra uppföljning av din jordbruksmark. Om det vi ser i uppföljningen skiljer sig från din SAM-ansökan får du ett brev om det. Då får du möjlighet att ändra i din ansökan för att slippa avdrag på stöden. I brevet kommer du att få information om hur du gör för att skicka in ett geotaggat foto.
    Ett geotaggat foto är ett foto med tillhörande data så som GPS‑koordinater och tidpunkt för när fotot togs. Sådana foton ger handläggaren möjlighet att göra en rättssäker bedömning av hur det ser ut på marken utan att behöva genomföra ett besök i fält. Denna mobilapp eller program för mobilen kommer lanseras i sommar.

    Detta var en sammanfattning.
    Du kan läsa mer om uppföljning av jordbruksmark på vår hemsida
    Uppföljning av jordbruksmark med digital teknik - Jordbruksverket.se