Jordbruksblockdata

Vi ska detaljplanelägga mark där vi fått info från länsstyrelsen att del av marken klassas som jordbruksmark i blockskartan över jordburksmark. Marken har inte brukats för jordbruk under många år utan är en gräsyta som slås ett par gånger per år och ansluter till flygklubbarnas gräsbana där segelflyg lyfter/landar. Vi undrar hur det kommer sig att den klassas som jordbruksmark i blockdatan?
Fastigheten ligger inom flygområdet vid Halmstad Airport, Halmstad 3:140.

emeli cornelius

Kommentarer

  • Hej Emeli!

    På ytan ligger block 62883165475 som har ägoslaget åker och ger rätt till stöd. Åkermark behöver inte odlas med spannmål för att det ska vara ok jordbruksmark, det räcker med att den slås eller putsas någon gång per år och inte växer igen med sly.

    Svaret kommer från ajourhållningsenheten.

    Sara Kundtjänst