Import från USA av en appendix II och B-listad snäcka

Om jag äger en styck snäcka, Strombus gigas, som finns hos min far i USA och ber honom skicka den med post till mig i Sverige. Jag bor i Sverige sedan en tid men har tidigare bott i USA. Ingen kommersiellt syfte finns. Krävs det tillstånd eller liknande? Skall tillståndet/handlingen medfölja försändelsen? Var återfinns regleringen (förordning/föreskrift)? Gör jag mig skyldig till brott, och i så fall vilket om jag bryter mot bestämmelsen.
Christer

Kommentarer

  • Hej Christer!

    Om din far skickar snäckan till dig behöver du ett CITES-exporttillstånd från USA och ett CITES-importtillstånd till Sverige/EU för att få importera snäckan till Sverige. Detta även om du redan äger den. Dokumentationen i original (exporttillståndet) måste följa med försändelsen och genomgå tullförfarande i både USA och i Sverige/EU. Vid tullförfarandet i Sverige/EU måste du visa upp det giltiga importtillståndet i original vid tullen och få det stämplat. Importtillstånd måste vara utfärdat innan försändelsen lämnar USA.

    Om du är på besök i USA vid tillfälle kan du ta med dig snäckan i ditt personliga bagage utan CITES-tillstånd. Det finns ett undantag för just Strombus gigas, att man får ta med sig max tre stycken skal av denna under förutsättning att man har den i sitt personliga bagage när man reser. I och med att man då tar in exemplar av arten som personlig egendom på detta sätt, kan man inte sälja exemplaret i framtiden eller på annat sätt använda det för kommersiella syften. Din far kan däremot inte ta med sig snäckan på det sättet om han skulle resa till Sverige, då det inte är han som är ägare till snäckan.
    Souvenirer från hotade växter och djur - Jordbruksverket.se

    Detta regleras i CITES-konventionen och i EU’s implementerande regelverk, förordning (EG) 338/97 om skyddet av arter av vilda djur och växter genom kontroll av handeln med dem.
    Om du bryter mot bestämmelserna kan du göra dig skyldig till artskyddsbrott och smuggelbrott.

    Det här svaret kommer från Internationella frågor och djurhälsopersonalenheten.

    Sara Kundtjänst