Import av Dahlia

Hej, jag kommer att köpa en dahlia från USA med sundhetscertifikat. Det jag undrar är om jag som privatperson behöver anmäla denna importen?
Och eftersom dahlian behöver skyddas från att inte torka ut under leveransen så undrar jag om det är tillåtet att dahliaknölen skyddas av vermikulit eller dylikt?
Hittar inte så mycket information om detta.

Med vänlig hälsning
Daniella

Kommentarer

  • Hej Daniella

    Bra att du får med ett sundhetscertifikat. Ja, man ska anmäla en sändning av växter för plantering även som privatperson. Du kan vänta tills du vet att sändningen är på gång och då fylla i bifogad blankett. Det går bra att använda olika icke-organiska material runt knölen. Även kokosfiber eller ren torv är OK.

    En kontroll kostar 1000 kr.
  • Hej, en följdfråga på ovanstående inlägg: är kostnaden /knöl eller för eventuellt flera knölar?
    Hälsningar
    Kari
    Kari Sandén
  • Hej Kari!

    Kostnaden är på hela sändningen , dvs det som finns angett i sundhetscertifikatet. Det kan alltså omfatta många knölar.

    Sara Kundtjänst