hur registrerar jag befintliga grisar på en anläggning

´hur ska jag gå till väga för att registrera befintliga grisar på en anläggning
richard mattson

Kommentarer

  • Hej Richard!

    Den som håller grisar ska ha en anläggning registrerad. På anläggningen ska du fylla i uppgifter om hur många grisar du som mest kan ha på din anläggning (maxkapacitet) och hur många grisar du avser att hålla i den kategori du valt. Många som haft en anläggning registrerad sedan flera år tillbaka kan nu behöva uppdatera sin anläggning, med uppgifter som tidigare inte behövde registreras.

    I vår e-tjänst Anläggningsregistret -platser med djur kan du registrera en anläggning, se vad som är registrerat på en registrerad anläggning och göra ändringar på en registrerad anläggning.

    När grisar flyttas mellan anläggningar ska den som tar emot grisarna rapportera det till oss. Vi har en e-tjänst Flytt av får, getter och grisar där rapporteringen kan göras. Vi har också en blankett Rapportering av förflyttning, Grisregister.

    Här kan du läsa mer om Registrering, märkning och journalföring av grisar.
    Sara Kundtjänst