Hundpass

Jag har pass till min hund där jag står som ägare. När min dotter skulle ta hem hunden från Spanien i mars så var hon tvungen att skriva sitt namn under mitt i passet, jag var alltså inte med men hon hade fullmakt från mig. Nu sa en veterinär att den som står underst i passet räknas som ägaren. Är det så och ska jag i så fall skriva mitt namn  under hennes?
Vänlig hälsning
Ann Ekholm

Kommentarer

  • Hej Ann!

    Ja det stämmer att det bara kan vara en giltig sektion åt gången på ägarsidan i passet. Om du och din dotter bor på samma adress så går det att skriva båda era namn på samma rad.
    Frida Kundtjänst
  • Tack, men vi bor inte på samma adress. Nu står det mitt namn överst och hennes underst. Ska jag skriva mitt namn under hennes eller måste jag ta ut ett nytt pass inför nästa utlandsresa?

    Mvh Ann
    Ann Ekholm
  • Hej Ann!

    Du ska egentligen inte byta ägare på detta sätta. Om någon annan än ägaren ska resa med hunden så gäller andra regler. Du behöver nu stryka de gamla ägaruppgifterna och skriva ditt namn på sista sektionen.

    För en hund som reser till Sverige från ett annat EU-land eller ett land med EU-villkor så är det följande regler:
    • Hunden ska vara id-märkt.
    • Hunden ska ha en giltig vaccination mot rabies.
    • Hunden får resa tidigast 21 dagar efter grundvaccination mot rabies.
    • Hunden ska ha ett EU-pass för sällskapsdjur (hundar som reser från länder med EU-villkor som inte utfärdar pass ska istället ha ett veterinärintyg).
    • Hunden ska vara besiktigad inom 48 timmar före resan av en officiell veterinär.
    • Hunden ska ha intyget CANIS-FELIS-FERRETS-INTRA utfärdat av en officiell veterinär i TRACES.
    • Hunden ska komma från en registrerad anläggning.
    • Hunden ska resa till en registrerad anläggning.
    • Hunden ska transporteras av en registrerad transportör.
    • Hunden ska anmälas hos tullen.
    De här införselreglerna gäller om hunden reser utan sin ägare, om hunden ska byta ägare efter införseln eller om du reser med fler än 5 hundar. Här kan du läsa mer om införselreglerna för hundar från ett land inom EU.
    Frida Kundtjänst
  • Tack för svar. Víd incheckningen på Alicantes flygplats var kvinnan där ihärdig att min dotter var tvungen att sätta sitt namn nedanför mitt. Tyvärr gjorde hon som dom sa.
    Kanske enklast för mig att ta ut ett nytt pass...

    Vänlig hälsning
    Ann
    Ann Ekholm