Höns

Hur tolkar jag hur jag ska hålla höns (egen produktion)i ett högriskområde? Måste hönorna vara i hönsgården hela året eller kan de vara frigående sommartid?
Ulrica

Kommentarer

  • Hej Ulrika

    Om man bor i ett område som är ett högriskområde gäller följande:

    Om du säljer ägg måste hönsen hållas inomhus, inte i hönsgård
    Om du inte säljer ägg får hönsen gå ute, men inhägnat

    Vi tror att vi väldigt snart kommer släppa på högriskområdet och då är det fritt att ha hönsen frigående igen.

    Prenumerera gärna på sidan om fågelinfluensa. Då får du ett mejl när vi uppdaterar informationen.

    Prenumerera på fågelinfluensasidan
    Lotta Kundtjänst
  • Så högriskområdet är något som är föränderligt över tid? Jag kommer kunna ha hönsen frigående i sommar?
    Ulrica
  • Hej igen

    Ja precis. Vi gör tillsammans med SVA (statens veterinärmedicinska anstalt) analyser av smittläget i Sverige och övriga världen och utefter det sätter vi högriskområden när det behövs.

    Högriskområden har vi bara när risken är stor för smitta.

    Så det är väldigt troligt att du kan ha dina höns frigående i sommar, men det kan förändras om det händer något på smittläget.
    Lotta Kundtjänst