Får jag ha höns och får i samma byggnad?

Hej
Jag undrar om man får ha höns och får/getter i samma byggnad.

Vi har ett jättestort hönshus på 70m2 och funderar på att skaffa några får och undrar om vi kan ha dem ihop alternativt i två angränsande delar i byggnaden.

Hittar ingen information om det.

Mvh
Sofia

Kommentarer

  • Hej Sofia!

    Det finns inga djurskyddsbestämmelser som förbjuder dig att hysa får och höns i samma byggnad. Ur djurskyddssynpunkt måste du dock se till att båda djurslagen får en stallmiljö som är anpassad efter sina behov. Utöver det finns det smittskyddsaspekter att ta hänsyn till. Med kombinationen du nämner tänker jag främst på salmonellarisken men det kan finnas fler sjukdomar som det ena djurslaget kan föra över till det andra, kontakta gärna SVA (Statens Veterinärmedicinska Anstalt) för ett mer detaljerat svar om det.

    Du kan läsa mer på vår webbplats om hållande av får och höns.
    Sara Kundtjänst
    (Uppdaterad )
  • Hej,

    jag undrar om vårt lantställe har redan en befintlig SE-nummer, om det är registrerad redan. Hur skulle jag kunna få veta det?
    Vi tänker skaffa några får och det är därför jag undrar.

    Mvh Taina
    Taina Schofield
  • Hej Taina!

    Om det är du som ska ha ansvaret för fåren när de hålls där, så ska du registrera platsen som en anläggning och få ett registrerat anläggningsnummer (SE-nummer) Om det funnits en anläggning registrerad på samma plats sedan tidigare, så kommer du att få samma SE-nummer och i annat fall får du ett nytt nummer.

    Här registrerar du platsen som fåren ska vara på:
    Anläggningsregistret -platser med djur
    Sara Kundtjänst