Höns och fågelinfluensa

Hej !
Vad är skillnaden på skyddszon och övervakningszon ? Vi bor i ett område där det har funnits fågelinfluensa . Först var vi i övervakningszon och hönorna kunde vara ute m er n f på mat och vatten inomhus. Sen blev det skyddszon med instängda hönor. Sen 5/1 öl r det övervakningszon igen men i bilagan står det är att hönsen fortfarande ska vara instängda . Jag blir så konfunderad .

Kommentarer

  • Hej Anna!

    En restriktionszon är indelad i två delar:
    • ett område som ligger inom 3 kilometer från den drabbade gården (skyddszon)
    • ett område som ligger inom 10 kilometer från den drabbade gården (övervakningszon).
    Vilka restriktioner som gäller beror på skyddsnivån i ditt område och om du säljer kött/ägg eller har hobbyhöns.