Hönor på en bondgård där det finns nötkreatur

Hejsan
Har funderat på att skaffa höns att ha året runt. Vet att man ska registrera din besättning och ha olika djur i var sitt hus. Och att de kläder jag har hos nötkreatur inte ska användas hos annan besättning eller andra djurarter.
Även att hönsen ska ha gott om plats, sittningar, redan och ströbädd.

Är det annars några speciella regler kring att ha höns på samma gård? Vad bör jag tänka på?
JESSICA VALLSTEN

Kommentarer

  • Hej Jessica!

    Det verkar som att du redan har bra koll på situationen med tanke på registrering, skötsel mm.

    Bifogar Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om biosäkerhetsåtgärder samt anmälan och övervakning av djursjukdomar och smittämnen (K12) där kapitel 2 om biosäkerhet kan vara bra att ha koll på.

    Annars finns det inga andra speciella regler om att ha höns på gård med andra djur. Dock kan det finnas särskilda krav om du har dina nötkreatur kopplade till programmet Smittsäkrad Besättning hos Gård & Djurhälsan: Smittsäkrad Besättning Nöt - Gård & Djurhälsan (gardochdjurhalsan.se)

    Om så är fallet, kolla med Gård & Djurhälsan om det är något du behöver göra hos dem.

    Och här på vår webbplats hittar du vår fullständiga information om fjäderfän: Fjäderfän - Jordbruksverket.se

    Lycka till!

    Svaret kommer från djurhälsoenheten
    Anna Kundtjänst