Hej! Jag har en fråga angående ev. risker med att gå in i en hage med får med lamm.

Enligt Naturvårdsverket, kan vissa djur  bli störda eller reagera aggressivt mot människor. Det gäller särskilt kor med kalvar, men också hästar, grisar och får. Att gå in i en beteshage med djur sker alltid på egen risk, säger Naturvårdsverket

Stämmer detta? Vad anser Jordbruksverket om frågan? Han ni underlag som bekräftar Naturvårdsverkets bedömning?
Karl

Kommentarer

  • Hej Karl!

    Tack för din fråga.

    Det är Naturvårdverket som vägleder i frågor som rör allemansrätten. Vi har inget underlag vad gäller risker att bli skadade av djur då det inte ingår i vårt ansvar för den typen av frågor.

    Att det kan finnas risker i samband med att man går in i en hage kan man se i olika nyhetsrapporteringar. Alla som arbetar med djur är också införstådda med olika risker som kan finnas i olika situationer. En inte ovanlig situation är att en ko försvarar sin kalv.

    Svaret kommer från djurvälfärdsenheten.
    Emma Kundtjänst