Handelsnormer Frukt och Grönt - märkning

Hej,

Läser i EU förordning nr 543/2011: Artikel 4
Undantag och befrielse från tillämpningen av handelsnormerna 1. Genom undantag från artikel 113a.3 i förordning (EG) nr 1234/2007 behöver följande produkter inte uppfylla handelsnormerna:
d) Produkter som har genomgått ansning eller klippning för att bli ”konsumtionsfärdiga” eller ”köksfärdiga”

-> Kan detta omfatta tex färdigsköljda och förpackade blad av tex babyspenat eller mache? Eller är den typen av produkt inte tillräckligt "ansad"?
-> Kan det omfatta delad vitkål eller melon som säljs i butik?

Med vänliga hälsningar,
Emma

Kommentarer

  • Hej Emma!

    Färdigsköljda och förpackade blad, t.ex. babyspenat eller mache, ska uppfylla handelsnormerna (allmänna handelsnormen), då det rör sig om hela blad. Delade produkter som t.ex. vitkål och melon är inte längre hela och omfattas därför inte av handelsnormerna.

    Svaret kommer från livsmedelskedjan och exportenheten.

    Sara Kundtjänst
  • Stort tack för svar!
    Emma