gödsel

Hej!
Jag ställde en fråga för ett tag sedan och fick ett utförligt och bra svar! Tyvärr kan jag inte hitta det igen och ställer därför frågan på nytt! Jag frågade om jag fick sälja ett hönsgödselkoncentrat (1/10, späds sedan 1/10 igen) från egna höns till privatpersoner på t ex rekoringar, vårmarknader etc: Jag fick ett jakande svar, men jag fick också en text som skulle stå på förpackningen. Skulle jag kunna få besvära med en repris av den texten..?
Maria

Kommentarer

  • Hej Maria!

    Vi har hört oss för lite och vår djurhälsoenhet hittade ett svar som de lämnade för ungefär ett år sedan på frågan om man fick lov att sälja en näringslösning på hönsgödsel alternativt färsk eller torkad hönsgödsel till privatpersoner på t.ex. de rekoringar som tillåter det. Svaret de lämnade var:

    Grundläggande är att den som inte misstänker någon smitta på sina djur kan sälja obearbetad gödsel direkt till någon som vill använda den för odling. Men den får inte ”släppas ut på marknaden” (dvs. säljas eller ges bort till tredje man) utan att den först passerat en godkänd anläggning där den bearbetats/behandlats enligt de krav som ställs för organiska gödningsmedel.

    Kraven finns för att säkerställa att inga smittämnen sprids med gödseln. Den som använder obearbetad naturgödsel i sin odling gör det på egen risk. Den som odlar livsmedel eller foder för utsläppande på marknaden är ansvarig för att säkerställa att livsmedlet/fodret är säkert.

    Vi tolkar det som att en försäljning av naturgödsel (fast eller i form av lösning) i mindre omfattning via en rekoring kan vara möjlig. Förpackningarna ska vara märkta med ”Naturgödsel” och ”Kategori 2” (eller förkortat som ”Kat 2”).

    Kunden bör informeras om att det är en obehandlad produkt så att den inte kan misstas för att vara likvärdig med hygieniserade produkter som finns på marknaden.

    Om du bara har ett fåtal höns finns det inget formellt krav på att du ska hålla register över till vilka du sålt, men det är ändå bra om du har koll på vilka du sålt till. Har du över 1 000 höns måste du föra ett register över när och hur mycket som går via rekoringen oavsett hur stor mängd gödsel du lämnar ifrån dig.

    Här hittar du mer information om detta: Gödningsmedel och jordförbättringsmedel med animaliskt innehåll - Jordbruksverket.se

    Hoppas det var detta svar du letade efter!
    Anna Kundtjänst