Gödsel på våra vägar

Det står klar och tydligt på eran hemsida att "man får bara sprida mineralgödsel, stallgödsel och annan organisk gödsel på åkermark. Du får alltså inte sprida gödsel så att den hamnar utanför åkern". Åker man runt i Sverige så gödslar även bönderna asfalts och grusvägar. Lika bra att ni tar bort den infon när det inte efterlevs.
John Jensen

Kommentarer

  • Hej John!

    Tack för att du har kontaktat oss. Jag har skickat vidare din synpunkt till vår miljöregelenhet och återkommer när vi fått svar från dem.
    Emma Kundtjänst
  • Ganska synd om det blir som i Holland. Vi behöver svensk mat på bordet men missköter sig så många bönder med spridning av gödsel på allmän asfaltsväg så vet man inte hur opinionen vänder. Troligen pga äldre utrustning där skruven inte går att stänga av under transport från stacken till åkern.
    John Jensen
  • Hej John!

    Informationen på hemsidan kommer inte tas bort eftersom den återger vad som gäller. Skulle du stöta på något tillfälle detta inte efterlevs ber vi dig kontakta din kommun eftersom de har tillsynen på denna bit.

    Svaret kommer från Miljöregelenheten.
    Maria Kundtjänst