Gårdsstöd, Miljöytor

Stämmer det att villkoret för bidrag för grönyta är att man skall räknas som aktiv jordbrukare vilket bland annat innebär att man skall ansöka om bidrag för minst 36ha?
Behöver man äga en jordbruksfastighet och behöver man äga all mark som man söker för?

Mats
Mats Curfurst

Kommentarer

  • Hej Mats!

    Tack för att du kontaktar oss.

    Det finns ett grundläggande krav på att man ska vara aktiv jordbrukare för att kunna söka stöd. Det innebär inte att man måste ha 36 hektar utan reglerna är som följer att du ska uppfylla 1 eller fler av dessa krav , du behöver alltså inte uppfylla alla:
    • Du ska ha mer än 36 hektar jordbruksmark totalt i din SAM‑ansökan.
    • Du ska ha mer än 50 djurenheter totalt i din SAM‑ansökan.
    • Du ska ha fått max 5 000 euro utbetalt i så kallade direktstöd för föregående år.
    • Du kommer att få max 5 000 euro utbetalt i så kallade direktstöd innevarande år.
    Man kan vara aktiv även om man inte uppfyller kraven och då kan länsstyrelsen begära in en komplettering som underlag för att man är aktiv.
    Man behöver inte äga den mark man brukar utan den kan t.ex. arrenderas.

    Svaret kommer från länsstyrelsen.
    Maria Kundtjänst