Definition på en fröfirma?

Vad är jordbruksverkets definition på en fröfirma? Behöver fröfirman vara registrerad hos Jordbruksverket? Finns någon offentlig lista på registrerade fröfirmor i Sverige, var hittar jag den?

Jasmine Waara

Kommentarer

  • Hej Jasmine!

    Enligt utsädeslagen (1976:298) och utsädesförordningen (2000:1330) är det den som yrkesmässigt förpackar eller saluför utsäde.

    I växthälsolagstiftningen menas med Växtpass-aktör ett företag med tillstånd att utfärda växtpass. Ett registrerat företag är ett företag som inte har tillstånd att utfärda växtpass men som handlar med växtpass pliktiga produkter.

    Det här svaret kommer från växtregelenheten.
    Sara Kundtjänst
  • Tack snälla för svar.

    Här kommer följdfråga: Så hur kan jag skilja på riktiga/seriösa fröfirmor och oseriösa privatpersoner som har snickrat ihop en tjusig webshop men säljer sitt egna, okontrollerade (kanske inte ens sortäkta) frö? Hur skiljer jag agnarna från vetet?

    Finns någon nationell lista på seriösa växtpassaktörer/fröfirmor?

    Vänligen,

    Jasmine Waara
  • Hej igen!

    Bifogat finns lista över svenska aktörer med rätt att utfärda växtpass samt lista över aktörer som yrkesmässigt säljer eller förpackar utsäde (och således är registrerade i Jordbruksverkets register ”Plantor och fröer”).
    Maria Kundtjänst
  • Underbart, tusen tack!
    Jasmine Waara
  • En följdfråga, vad är avgiften om man vill vara med på listan Aktörer som yrkesmässigt säljer eller förpackar utsäde? Om man är med på den listan, innebär det att man får köpa in svenska fröer från odlare i storpack och packa om i mindre påsar och sälja i webshop till privatpersoner?
    Jon
  • Hej Jon!

    Packa och sälja köksväxt- och prydnadsväxtfrö
    Du måste följa alla regler som gäller för förpackning av köksväxt- och prydnadsväxtfrö. Du måste också köpa ditt utsäde från företag som följer alla regler för produktion av frö, kvalitetskrav, analys av utsädet, förpackning och märkning. Sorterna av de flesta köksväxter måste vara sortäkta.
    Här kan läsa mer om reglerna. Lite längre ner på sidan finns länkat till våra föreskrifter om handel med köksväxt- och prydnadsväxtfrö. Där finns de detaljerade reglerna om odling och försäljning.

    Krav på växtpass
    För vissa arter måste du ha tillstånd för att utfärda växtpass eftersom det finns risker för spridning av olika skadegörare till exempel gäller det tomatfrö. Här kan du läsa om växtpass.

    Registrera ditt företag
    Du måste vara registrerad hos Jordbruksverket för att få sälja ditt frö på distans. Om du behöver ha tillstånd att utfärda växtpass gör du det i samma e-tjänst. Ansökningsavgiften är 1600 kr. Sedan tillkommer årlig registreringskostnad 2200 kr/år och kontrollkostnad 3000 kr/år (om du ska ha tillstånd att utfärda växtpass). Om du inte behöver ha växtpass är registreringen avgiftsfri. Här finns information om registreringen.

    Svaret kommer från Växtregelenheten.

    Sara Kundtjänst