Får jag ta med fröer från ett land utanför EU?

Får jag som hobbyodlare/trädgårdsentusiast ta in fröer från England i mitt bagage, utan att skaffa certifikat/visa upp dem i tullen? Är det skillnad på fröer som ska sås utomhus och inomhus?
Kristina

Kommentarer

  • Hej Kristina!

    Huvudregeln är att alla växter och många växtprodukter ska ha ett så kallat sundhets­certifikat när de kommer från ett land utanför EU.

    Kravet på sundhets­certifikat gäller
    • alla växter för plantering, inklusive alla fröer avsedda för sådd
    • alla levande växtdelar, det vill säga färska frukter, grönsaker, snittblommor och andra levande växtdelar, utom frukter av ananas, banan, kokos, dadlar och durian
    • spannmål av vete, råg och rågvete från vissa länder
    • trä och bark av vissa träslag från vissa länder (gäller inte färdiga träprodukter som till exempel möbler eller inredningsföremål)
    • använda jordbruks- och skogsbruksmaskiner.
    Du kan läsa mer om kraven när du reser med växter och växtprodukter på vår webbplats.
    Frida Kundtjänst