Fråga ang transport av hund i bagageutrymme

Hejsan jag har en medel/stor tik som följer med mig överallt och har precis skaffat mig min första bil, en Volvo v70 2003, jag köpte ett ”dog guard” (hund-last galler) för att sätta upp så hunden kan åka i bagageutrymmet, så märkte jag att bilen kommer med ett lastgaller i form av Nät som är inbyggd i baksätet, är detta tillräckligt (godkänt lagligt) för att transportera jag vill gärna undvika att använda gallret jag köpte eftersom fötterna på den tar upp plats i bagaget och kan skada hunden eller vara i vägen.. tacksam för svar

Halvar

Kommentarer

  • Hej Halvar!

    Tack för att du kontaktar oss. När det gäller att transportera hundar i bil, så ska hunden transporteras på ett säkert sätt. Du beskriver att hunden kan riskera att skadas av det galler du köpt, då är det inte säkert och ska inte användas.

    "När du transporterar hundar i din bil ska du se till att de transporteras på ett säkert sätt.
    • Du kan transportera hunden i bagageutrymmet på din bil om du har god uppsikt över den under hela transporten.
    • Hunden ska inte riskera att bli skadad eller lida i samband med transporten. Därför måste du se till att hunden är säkrad vid inbromsning, till exempel genom att använda transportbur, lastgaller eller säkerhets­bälte som är anpassat för hundar.
    • Om du transporterar hunden i en bur eller liknande ska den vara utformad och placerad på ett sådant sätt att hunden får skugga och god ventilation.
    • Du ska se till att bagage eller andra föremål inte kan falla över hunden och skada den."
    Läs mer om transport av hundar på vår webbplats:
    Transportera hundar

    Eftersom du funderar på om det nät som redan finns i bilen kan användas, så ska du vända dig till din länsstyrelse, då det är de som får göra en bedömning utifrån djurskyddslagen om det är okej eller inte.
    Sara Kundtjänst