Forflyttning av hest grensenære strøk

Hei
Vi bor på Magnor (Eidskog, Norge) og skulle gjerne trent på travbanen i Arvika (Värmland, Sverige).
I Norge vet jeg hva som kreves, men har fått beskjed om at jeg har behov for ett enkeltvedtak fra jordbruksverket. Dette gjelder 4 travhester.
Hvem kan jeg kontakte og vil jeg måtte søke nytt vedtak for hver trening eller er det gyldig over tid?

Mvh

Jeanette Oppedal Brenden
MMastadvegen114
2240 Magnor
Norge
Jeanette Oppedal Brenden

Kommentarer

  • Hej Jeanette!

    Förflyttning av hästar nära norska gränsen
    Om du ska flytta hästen över gränsen mellan Sverige och Norge behövs inte alltid ett hälsointyg om förflyttningen sker nära gränsen. Som nära gränsen definieras i detta fall de här kommunerna och länen:

    Kommuner och län i Norge
    Kommuner: Bamle, Skien, Kongsberg, Øvre Eiker, Modum, Ringerike, Søndre Land, Nordre Land, Lillehammer, Øyer, Ringebu, Stor-Elvdal, Alvdal, Tynset, Rennebu, Orkanger, Ørland, Åfjord, Osen, Flatanger, Nærøysund samt alla kommuner öster om dessa.

    Län: Oslo, Nordland och Finnmarks län

    Kommuner och län i Sverige
    Kommuner: Kiruna, Gällivare, Jokkmokk, Arjeplog, Sorsele, Storuman, Vilhelmina och Dorotea

    Län: Jämtlands, Dalarnas, Värmlands och Västra Götalands län

    Fler krav för att flytta hästar utan hälsointyg nära norska gränsen
    Det finns också ytterligare krav för att en förflyttning utan hälsointyg i närheten av gränsen ska vara tillåten:

    • Syftet med förflyttningen ska vara att hästen ska användas för rekreationsändamål eller delta i en utställning, idrotts- eller kulturevenemang eller liknande evenemang eller arbeta eller beta i närheten av gränsen.
    • Hästen förflyttas från den anläggning där hästen normalt sett hålls och där hästen är registrerad. Både ursprungsanläggningen och destinationsanläggningen ska vara belägna i närheten av gränsen.
    • Hästen ska inte ha kommit i kontakt med hästar med smittsam sjukdom under minst 15 dagar före förflyttningen eller efter att den lämnat ursprungsanläggningen.
    • Hästen ska åtföljas av en egenförsäkran som utöver de uppgifter som listats tidigare även innehåller en skriftlig försäkran om att hästen inte kommit i kontakt med hästar med smittsam sjukdom under minst 15 dagar före förflyttningen.
    • Hästen ska återvända till ursprungslandet inom 10 dagar efter att den korsat gränsen första gången om den inte förflyttats för att beta då den ska ha återvänt till ursprungslandet inom 30 dagar.

    Om du har frågor kan du mejla till forflyttning.sparning@jordbruksverket.se .

    Roger Kundtjänst