Fågelinfluensa Västerbotten

Vad gäller för hobbyhöns i Västerbotten? Måste de vara i enhägnad med "tak"?

Kommentarer

  • Hej Bia!

    Tack för att du kontaktar oss.

    Det är fortfarande skyddsnivå 2 som gäller i hela landet förutom i ett restriktionsområde i Skåne där skyddsnivå 3 gäller.

    Skyddsnivå 2 innebär för hobbybesättningar att de får hållas utomhus inhägnade. Tak är inget måste men en rekommendation eftersom det ju minskar risken att vilda fåglar tar sig in. Foder och vatten ska man ge inomhus eller under ett skydd utomhus.

    För att hålla dig uppdaterad kring läget kan du prenumerera på den här sidan. Du får då information om när vi uppdaterar sidan med exempelvis nya utbrott av fågelinfluensa och när restriktioner upphör. .
    Anna Kundtjänst