Fågelinfluensa och fågelmatning

Får jag mata vildfåglarna i ett område med Fågelinfluensa?

Kommentarer

  • Hej Lotta!

    Tack för din fråga.

    Matning i parker, dammar och vid vatten medför ofta att ett större antal fåglar samlas. För att minska smittspridningsrisken bör matning undvikas i dessa miljöer i de områden där fågelinfluensa konstaterats. Detta gäller särskilt matning av sjöfåglar som änder och svanar då smittan vanligare hittats hos denna typ av fåglar.

    Att fortsätta mata småfåglar i trädgården hemmavid medför inte lika stora smittspridningsrisker. Om man kan fördela matplatserna i trädgården får man kanske färre fåglar på samma ställe och minskar smittspridningen ytterligare.
    Emma Kundtjänst