Fågelinfluensa

Kommer det bli aktuellt att stänga in våra tamfåglar i Västra Götaland nu när det kommit in flera döda vilda fåglar på västkusten

Kommentarer

  • Hej Roland!

    Just nu har vi inga aktuella beslut om högriskområden med restriktioner i Sverige. Jag skickar dock din fråga vidare till de som jobbar mer med sjukdomsutbrott, och återkommer när jag har ett svar.
    Sara Kundtjänst
  • Hej Roland!

    Vi ser inte att det är aktuellt i dagsläget men följer situationen och får se hur det utvecklas. Nu ser Statens Veterinärmedicinska anstalt, SVA, att de flesta av dessa fåglar är analyserade från "utkanten" av kustområdet.

    Om vi skulle se en betydlig ökning i täta fjäderfäområden kommer Jordbruksverket att ta en ny diskussion med SVA. SVA kommer att göra en förnyad riskanalys, troligen under denna veckan.

    Vi är aldrig helt fria från fågelinfluensa under sommaren men smitt trycket i miljön är inte som under höst/vinter. I det här skedet följer vi alltså hur situationen utvecklas och understryker vikten av goda biosäkerhetsrutiner.

    Svaret kommer från smittbekämpningsenheten.
    Emma Kundtjänst