Export av valp

Jag ska exportera en valp till Rumänien. Han kommer vid flytt vara minst 3 månader och 3 veckor. Vaccinerad vid 8 veckor och 3 månader, samt rabiesvaccination vid 3 månader. Han har pass. Han ska fraktas med ett företag som fraktar smådjur. Han ska besiktas enligt SKK, inom 7 dagar innan flytt. Samt få avmaskningsmedel hos veterinären. Är det något mer han behöver eller som jag bör tänka på? Vilka papper, förutom passet, ska fraktas med honom? Resterande papper skickas till blivande ägare med post.
Mvh Annica

Kommentarer

  • Hej Annica!

    Tack för att du kontaktar oss. Eftersom valpen ska exporteras så är det bäst att höra med mottagarlandet vad de ställer för krav.

    Ska valpen resa utan sin ägare så kommer du behöva vara registrerad som en anläggning som förflyttar djur mellan länder, den måste resa med en registrerad transportör och resa till en registrerad anläggning i Rumänien. Alla dessa saker kontrolleras av en officiellt veterinär vid besiktning som ska göras inom 48 h före avresan. Denna veterinär utfärdar också ett TRACES-intyg som ska följa med tillsammans med passet och är ett kvitto på att hunden uppfyller kraven för export inom EU.
    Maria Kundtjänst
  • Tack för svar!
    Ska mottagaren (nya ägaren) ha registrerad anläggning även om denne i dagsläget inte är uppfödare? Eller kan köparen gå under transportföretagets anläggning? Jag vet inte om de har det eller bara att de är godkända att transportera.
  • Hej Annica!

    Vilken registrering mottagaren ska göra mmåste de kontrollera med myndigheten i Rumänien.
    Roger Kundtjänst
  • Under de 48 timmarna, räcker det med att transportföretaget har tagit emot valpen eller måste de lämnat Sveriges gräns inom de 48 timmarna. T.ex. om han besiktas hos veterinären kl.15 på Fredagen, kl.15 på söndagen, ska han då bara vara överlämnad till transsportföretaget eller måste de passerat gränsen till Danmark kl.15?
  • Hej Annica!

    Det enda som står är inom 48 h, så man har max 48 h på sig att ta sig ut ur landet.
    Maria Kundtjänst
  • Valpspekulanten in Rumänien tar inte till sig att även hon måste ha registrerad anläggning för TRACES. Hon kan heller inte komma själv. Nu har myndigheterna i Rumänien rekommenderat att hon kan skriva en fullmakt att någon annan hämtar och menar då att TRACES ej behövs, då detta skulle likställas med att hon själv kommer. Stämmer det?
  • Hej Annica!

    Enda undantaget är regeln som gäller om ägaren reser inom 5 dagar, dvs bifogad biljett på ägarens resväg och ifylld fullmakt i djurägareförsäkran E9.204. Annars så gäller handelsdjursreglerna, finns inga andra undantag.

    Sara Kundtjänst