Export av thuja smaragd från Polen

Hej!
Jag skulle vilja köpa till min gården 100 st av thuja smaragd i Polen. Undrar om finns exportera de till Sverige.

Hälsningar Monika
Monika

Kommentarer

  • Hej Monika!

    När du köper eller flyttar växter eller växtprodukter för eget bruk inom EU behöver du inget intyg som visar att de är friska. Det är som när du flyttar eller köper i Sverige. Du bör ändå alltid vara uppmärksam på att de växter och växtprodukter som du vill ta med till Sverige är friska. Även om det inte alltid finns krav på att du ska skaffa något särskilt dokument eller att någon myndighet ska göra någon kontroll så är det aldrig tillåtet att sprida så kallade karantän­skadegörare.

    Roger Kundtjänst