Odla upp grönsaker av frön från färska grönsaker?

Hej
Har i flera år odlat tomat chili paprika från frön jag torkat från färska grönsaker
Nu säger folk till mig att det är farligt??
Gjort så länge
Vad gäller?
Har ju ett bord fullt av plantor jag drivit upp själv
Mvh
Mari Andersson

Kommentarer

  • Hej Mari!

    Vi rekommenderar att man köper fröer som är framtagna för att vara utsäde (fröer som är avsedda för sådd) när man ska odla.

    Det finns flera risker kopplade till att så fröer från färska frukter och grönsaker. De fröer som är avsedda för att sådd är kontrollerade och testade för att säkerställa att de är fria från växtskadegörare och att den sort som är angiven på fröpåsen är den faktiska sort som levererats.

    Om man odlar upp frön från färska frukter och grönsaker görs inte dessa kontroller och tester. Det finns dessutom stor risk att du kommer få en helt annan sort än den sort du tog frön från. Det beror på att många av de grönsaker som säljs är hybrider (en korsning mellan en eller flera sorter). Fröplantan från en hybrid blir därför inte likadan som moderplantan.

    Det finns inga växtskyddsregler som förbjuder odling av frön från färska frukter och grönsaker.

    Sara Kundtjänst
  • Vad är riskerna?
    Jag har ju precis som jag gjort i flera år nu, drivit upp massa plantor nu
    Så det känns ju trist ( o lite konstigt) att kasta dessa.
    Vad kan hända ?
    Kan vi bli sjuka ?
    Mvh
    Mari
  • Hej Mari!

    Precis som det står ovanför så finns det inga växtskyddsregler som förbjuder dig att odla på dessa frön som kommer från färska frukt och grönsaker, dock är det inget som vi rekommenderar. I och med att vi sitter med regelverket för växtskydd så kan vi svara på detta.

    Riskerna är precis som i förra svaret att det finns flera risker att odla på frön från färska frukt och grönt om man kollar på växtskyddet. Dessa är bland annat att de kan ta med sig växtskyddsskadegörare och att många av grönsakerna som du köper är hybrider, så det du odlar kan bli annorlunda än moderplantan.

    Sara Kundtjänst