Djurvårdare nivå 3

Hej!
Som jag förstår det så ska utbildning till djurvårdare nivå 3 förstått försvinna någon gång under 2026. Dock undrar jag om själva narkoskompetensen i utbildningen till nivå 3 kommer finnas kvar i själva kursen efter december 2024? Fick nämnligen höra det av en kollega. Jag kan ta min nivå 3 i december 2024 men vill bara veta så jag får liksom göra hela paketet dvs inklusive narkos osv som djurvårdare nivå 3 idag får göra o gäller detta fram till 2026 som det ser ut nu?
Alexandra Eriksson

Kommentarer

  • Hej Alexandra!

    Det som gäller för djurvårdare på nivå 3 framgår av 2 kap. i våra föreskrifter
    D 34, Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om den som utan att tillhöra djurhälsopersonalen yrkesmässigt utövar verksamhet inom djurens hälsooch sjukvård samt om veterinärs tillhandahållande av läkemedel till sådana personer

    I 2 kap. framgår kraven för djurvårdare generellt och specifikt för de olika nivåerna.

    Svaret kommer från enheten för djurhälsopersonal
    Anna Kundtjänst
  • Hej!
    Jo jag har läst igenom hela detta redan, förstår inte var det står vad som gäller utbildningen för att bli nivå 3 om det ska ändras något gällande narkos i själva utbildningen från o med december 2025?

    Vet inte om ni missförstod eller hur jag ska förklara mer specifikt min fråga..
    Alexandra Eriksson
  • Hej igen!

    Vad bra att du återkopplar. Jag har nu skickat även ditt förtydligande vidare till enheten som hanterar dessa frågor och återkommer till dig så snart jag kan.
    Anna Kundtjänst
  • Hej Alexandra!

    Vi har nu fått ett nytt svar från enheten som hanterar frågor om djurhälsopersonal:

    Jordbruksverket är inte kursanordnare för Grundläggande kurs i anestesi och smärtlindring eller Grundläggande kurs i smärtlindring för djurvårdare nivå 3. Men för att hålla en godkänd sådan kurs ska den hållas enligt våra föreskrifter.

    I gällande föreskrifter D34 2 Kap. 8 § står bland annat följande:

    8 § Den som ska arbeta som djurvårdare på nivå 3 ska uppfylla något av följande villkor:
    1. Med godkänt resultat ha gått en grundläggande kurs i anestesi och smärtlindring enligt bilaga 5 till dessa föreskrifter eller äldre föreskrifter för det djurslag som behandlingen avser. Efter den 31 december 2026 kan en djurvårdare istället med godkänt resultat ha gått en grundläggande kurs i smärtlindring enligt bilaga 6 till dessa föreskrifter för det djurslag som behandlingen avser.

    Att ta i beaktan är att i gällande föreskrifter D34 står även följande:

    Djurvårdare på nivå 3 får ge läkemedel för allmän bedövning, intubera djur inför narkos samt extubera djur efter narkos till och med den 31 december 2026.

    Jag rekommenderar att du kontaktar kursanordnare och hör med dem hur deras planer ser ut vad gäller vilka kurser som kommer att hållas under 2025.

    Dyker det upp nya frågor är du välkommen att höra av dig igen!
    Anna Kundtjänst