djur

Jag skulle sälja en äldre uppstoppad kattuggla på Tradera men fick annonsen bortplockad av dem.
Är kattugglan en skyddad art eller vad kan anledningen vara till att den inte fick säljas där?
MVH Katarina

Kommentarer

  • Hej Katarina!

    Ja, det stämmer. Kattuggla (Strix aluco) är en hotad art och kräver CITES-intyg för försäljning. Du kan läsa mer om CITES här på vår webbplats. Under rubriken Författningar längst ner på sidan finns en artlista. Alla arter som ligger under bilaga A kräver CITES-intyg vid försäljning.