Dispens konventionell tjur

Jag sökte dispens för att köpa konventionell tjur. De KRAVtjurar som fanns i nationella databasen var antingen släkt med mina kossor, för unga eller ej lämpade för avel. Varför tillåter ni ens bruksdjur i databasen? Alternativet när jag ansökte tog inte med dessa aspekter så jag fick svara att det inte fanns djur fastän det fanns. De passade bara inte. Blir det avslag direkt då?

Mari Fredberg

Kommentarer

  • Hej Mari!

    Tack för att du kontaktat oss. Vilka djur som läggs in i databasen är upp till den som säljer djuren. Alla söker inte bara avelsdjur.

    Om det finns djur av den ras man ansöker om får man skriva varför de inte passar så tar vi hänsyn till det.

    Svaret kommer från Växtregelenheten.
    Maria Kundtjänst
  • Hej

    Jag tänkte Om det ligger djur som inte är till avel i banken och jag får avslag för att det finns djur i banken så är det inte så bra.
    Det fanns ingenstans att skriva att de inte passade. Hör de av sig eller beslutar de bara?

    Vänligen Mari
    Mari Fredberg
  • Hej Mari!

    När man ansöker om undantag för inköp av icke ekologiskt uppfödda avelsdjur behöver man i slutet av grunduppgifters sida svara på meningen:

    Kontrollera om det finns sådana raser som du har sökt undantag för i OrganicXLivestock.

    När det finns avelsdjur av den rasen, det könet eller i det antal sökanden behöver i databasen OrganicXLivestock ska sökanden välja det alternativet i punktlistan, se nedan. När man trycker på detta alternativ finns det möjlighet att förklara varför dessa djur som finns i databasen inte passar in i din besättning. Vi tar hänsyn till denna förklaring när vi handlägger ansökan.

    När vi upptäcker vid handläggningen att det finns avelsdjur av den rasen sökanden behöver i databasen OrganicXLivestock begär vi in komplettering av ansökan innan vi fattar ett beslut.

    Sara Kundtjänst