Bevuxen / blommande fältkant

1. Kan man etablera bevuxen fältkant för 2023 under mars/april och räkna med den i årets ansökan eller skulle den varit etablerad redan 1 jan?
2. Vad gäller för blommande fältkant avseende ovan?
3. Får bevuxen / blommande fältkant anläggas i kanten på ett skifte som man också etablerar fångröda på?

Kommentarer

  • Hej Martin!

    Här kommer svar på dina frågor.
    1. Fältkanten ska finnas från 1 januari till och med 15 augusti 2023.
    2. Den blommande fältkanten ska vara etablerad senast den 15 juli och täcka mer än 50% at ytan.
    3. Det går att ha fältkanter som miljöyta på ett skifte med fånggröda.

    Svaren kommer från länsstyrelsen.
    Sara Kundtjänst