Betesmark

Varför får man inte stödfodra djur som går på betesmark?
När får man ha djur på betesmark?
Gunilla Palmberg

Kommentarer

  • Hej Gunilla!

    Tack för att du kontaktar oss. Är det i samband med att man söker stöd på marken, eller i vilket sammanhang tänker du att man inte får stödfodra?
    Maria Kundtjänst
  • Ja jag tänker på när man får stöd för betesmark
    Gunilla Palmberg
  • Hej Gunilla!

    Genom att utfodra på betesmark tillför man näringsämnen till jorden och det ska undvikas på betesmarker.

    Det finns inte några regler som säger mellan vilka datum man får ha djur på betesmarkerna. Marken ska däremot vara väl avbetad den 31 oktober för att bli godkänd i miljöersättningen. Djuren bör dock inte gå på känslig mark under den tiden på året då marken riskerar att trampas sönder av djuren.

    Svaret kommer från Länsstyrelsen.

    Sara Kundtjänst
  • Innebär de att djuren inte kan äta annat foder om de står på stall tex nattetid? Och dagtid går på betet.
    Gunilla Palmberg
  • Hej Gunilla!

    Ja det betyder att om det är betesmark med särskilda värden får man inte tillskottsutfodra på den marken. Du får däremot övergångsutfodra under två veckor vid utsläpp på våren och inför installning på hösten om det görs på mindre känsliga delar av marken.

    Svaret kommer från länsstyrelsen.
    Emma Kundtjänst