Bagge tillsammans med hästflock

Hej! Vi hade tänkt att låna en bagge under hösten men har nu blivit erbjudna att köpa en från en närliggande gård. Eftersom vi enbart har tackor (och inte vill att alla ska lamma) funderar vi på om han skulle kunna bli en del av vår lilla hästflock på tre lugna och äldre herrar som är vana vid får. Är detta tillåtet? Finner bara information om att ha får som sällskap till häst, inte tvärtom; häst som sällskap till får:)

Allt gott, Johanna
Johanna Lindbo

Kommentarer

  • Hej Johanna!

    Du hittar bestämmelserna om hur får ska hållas i Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd (2019:21) om fårhållning inom lantbruket m.m.

    Här framgår i 2 kap. 11 § att fåren ska hållas i par eller grupp. Baggar får dock hållas individuellt under en kortare period om det är nödvändigt. Det får kan alltså inte vara en permanent lösning för baggen.

    Sara Kundtjänst
  • Hej Sara!

    Tack snälla för hjälpen, då vet vi 😀
    Johanna Lindbo