Avlivning

Hej, jag kollade på ett avsnitt av gränsbevakarna, och då va det ett par som smuggla in en katt. Om personerna inte återvände till sitt land med katten så va man tvungen att avliva den på plats. Av vilken anledning fattar Jordbruksverket sånna beslut istället för att hjälpa djuret som är helt oskyldigt, till att tex få vaccination så den kan bli omhändertagen och skickas till tex ett katthem för adoption? Är sjukt provocerad när man ser att ett oskyldigt djur måste dö för att den inte är vaccinerad och kommer ifrån ett annat land? Och ja jag vet att det finns regler kring vaccination och att rabies är något vi inte vill ha in i Sverige. Men varför gör man inte en undersökning på katten istället? Ska inte Jordbruksverket hjälpa djuren istället för att ta den lätta vägen ut och släcka ett liv? Det måste finnas resurser för att kunna ta hand om djuret, om det ändå finns resurser till personer som åker dit och avlivar? Det bör omprioriteras, och det bör aldrig ske att man avlivar ett oskyldigt djur.
Emelie

Kommentarer

  • Hej Emelie!

    Här kommer svar från vår djurinförselenhet:

    Att avliva djur är inget som vi tar lätt på och det sker alltid som sista alternativ.

    När djur anländer till Sveriges gränser utan ordentligt skydd mot rabies så har vi tre alternativ:

    Djuret kan avvisas för att återvänta till det land det kommer ifrån och för att åtgärda de fel som finns.
    Vi skulle kunna sätta djuret i karantän men tyvärr finns endast en karantän i Sverige och den ligger på Arlanda flygplats och kan endast ta emot hundar.
    Det sista alternativet är att djuret avlivas.

    Det är djurägarna själva som väljer att inte åka tillbaka och åtgärda de fel som fanns vid införseln utan istället väljer att avliva djuret.

    Den dödliga sjukdomen rabies går inte att testa för vilket innebär att katterna behöver sitta i karantän. Och som sagt finns det ingen karantän för katter i Sverige.

    Den budget och de uppdrag som Jordbruksverket ska jobba med är något som Sveriges regering beslutar om.

    Jordbruksverket har ingen personal vid Sveriges gränser och vi har inte heller möjlighet att ta på oss kostnader för att undersöka och rabiesvaccinera djur. Kostnad för karantänslokal, personal, kattmat, mediciner osv. är inte något som Jordbruksverket har möjlighet att betala för.

    Det finns helt enkelt inga resurser för att ta hand om dessa djur.
    Anna Kundtjänst